Terveisiä Budapestista – voita liput Matkamessuille!

Heipä hei!

Olen aloittanut vuoden 2023 reissaamalla Keski-Euroopassa – vielä on viikko jäljellä.

Lensin ennen uutta vuotta Müncheniin ja hyppäsin sieltä Flixbussiin, joka vei minut Welsiin Itävaltaan tanssimaan. Tanssien jälkeen junailin itseni Bratislavaan tekemään kolmeksi päiväksi etätöitä ja nauttimaan paikallisesta ravintolatarjonnasta sekä ystävieni seurasta. Ystävieni seura oli tosin parempi kuin ravintolatarjonta!

Bratislavassa hyppäsimme takaisin Wieniin vievään junaan ja rakastuimme vähän siihen kaupunkiin. Eilen matkustimme jälleen Flixbussilla Budapestiin. Täällä Keski-Euroopassa on tosi helppoa ja nopeaa kulkea maata pitkin kaupungista toiseen.

Budapestissa sataa, joten olemme lähinnä syöneet, tehneet etätöitä ja henganneet kämpillä. Se on toisaalta ollut ihan rentouttavaa sekin, mutta toivotaan loppuviikoksi parempaa säätä. Hämmentyneenä kuuntelen työkavereideni kertomuksia siitä, miten paljon lunta Suomessa on!

Sain tänään korvanappiini tiedon, että voin arpoa kahdelle hengelle liput Matkamessuille. Matkamessut tarjoaa sekä arvottavat liput että oman sisäänpääsyni messuille.

Ilmianna hauskin matkamokasi ja osallistu Matkamessujen lippujen arvontaan!

Haluan kuulla, mitä kaikkea hassua muille on matkoilla tapahtunut. Kirjoita kommenttikenttään vähintään matkamokasi ja sähköpostiosoitteesi, niin osallistut arvontaan. Arvon liput 17.1.2023

Saatan tehdä kirjoittamistanne mokista postauksen, johon olen kerännyt mokia nimettöminä muiden iloksi.

Tällä reissulla omat mokani ovat olleet vielä aika pieniä:

• Welsissä emme osanneet varautua siihen, että uutena vuotena kaikki paikat sulkivat ovensa jo aikaisin illalla. Haahuilimme siis siellä puolijäässä etsimässä paikkaa, jonne pääsisimme sisään. Lopulta pääsimme yhden hotellin aulabaariin juomaan lasin viiniä.
  • Päädyimme Wienissä vahingossa ravintolaan, jossa juna kuljetti juomia ja ruokia asiakkaiden luo. Meillä oli siellä tosi hauskaa, mutta päätimme mennä syömään jonnekin muualle. Päädyimme keskivertoiseen ravintolaan, jossa kaikkien tunnelma lässähti.
  • Budapestissa emme osanneet eilen avata asuntomme ulko-ovea sisältäpäin. Pyörimme rappukäytävässä ympyrää ja yritimme etsiä nappia, mistä ovi aukeaisi. Kokeilimme myös elektronista avainta suunnilleen kaikkialle. Ystäväni lähetteli asunnon omistajalle viesteinä kysymyksiä siitä, miten ihmeessä pääsemme ulos. Lopulta jostain asunnosta tuli naapuri ja näytti, että ovi avataan lukon keskellä olevasta napista. Voin sanoa, että nauratti jonkin verran!

Ilmianna parempi moka ja osallistu arvontaan kommentilla!

Published by

17 thoughts on “Terveisiä Budapestista – voita liput Matkamessuille!

1. Mitään yksittäistä ei tule mieleen, mutta lukuisat naurut on saatu kielimuurista johtuvista väärinkäsityksistä puolin ja toisin.

Tykkää

1. Kielijutut on kyllä hauskoja! Täällä Budapestissa joku tarjoilija tervehti meitä, mutta luulin hänen sanoneen: ”siesta!” Tulkitsin, että ravintola on kiinni ja lähdin menemään. 😀

2. Hauskoja mokia on paljonkin, mutta lapset jaksaa aina muistaa, kun kysyin Virossa vettä englanniksi ja oikeasti lausuin weather eli sää 🤣🤣🙂

3. Liekö tämä varsinaisesti meidän moka, mutta Krakovassa jäätiin jumiin juutalaiselle hautausmaalle, kun portit suljettiin aivan liian aikaisin. Pois pääsyssä tarvittiin melkoista kekseliäisyytä ja akrobatiaa…

Tykkää

4. Matkustin ensimmäistä kertaa yksin ja kohteena oli Los Angeles vuonna 2019. Maahantulotarkastuksen yhteydessä piti täyttää tietokoneella tiedot, mitä oli ja ei ollut mukana. Merkitsin tietoihin, että minulla ei ole maitotuotteita. Usean ”oletko varmasti puhunut totta” -varmistuskerran jälkeen kuittasin laittamani tiedot oikeiksi. Sen jälkeen tajusin, että minullahan oli käsilaukussa iso suklaapatukka, joka jäi lennolla syömättä. Menin paniikkiin, koska kyseessähän on maitotuote. Kysyin vielä koneilla avustamassa olleelta virkailijalta, että mitä nyt teen ja hän sanoi, että tämä on paha juttu ja minun tulisi tunnustaa asia, kun menen vielä jututettavaksi ennen maahan pääsyä. Siinä sitten viimeiseen tarkistuspisteeseen jonottaessani hätäpäissäni söin ison suklaapatukan muutamalla haukkaisulla. Viimeisessä haastattelupisteessä ketään ei kiinnostanut suklaapatukka, toivottivat ainoastaan mukavaa reissua. Koko matkan hotellille oli tosi huono olo, kun olin hotkinut suuren määrän suklaata yhdellä suullisella.

5. Olin vuoden vaihdossa Itävallassa ja lähdettiin Itävalta -> Slovakia -> Unkari -> Slovenia -> Kroatia -> Italia -> Itävalta roadtripille. Reissu ei kuitenkaan mennyt Sloveniassa kovin putkeen, kun automaatti söi meikän maksukortin ja Kolumbialainen kaveri mainitsi unohtaneensa passinsa Itävaltaan. Noh osa porukasta lähti ajamaan takaisin hakemaan passia ja osa jäi ihmettelemään Ljubljanaa. Onneksi lopulta päästiin kuitenkin jatkamaan reissua kohti Kroatiaan ja meikä sai lainattu kaverilta rahaa. 😅

6. Matkaseuralaisteni lentokoneen ruumassa matkustaneet laukut katosivat vaihdossa ja perillä yritettiin etsiä epätoivoisesti sukkia ja alushousuja myyviä kauppoja. Harmittavasti kaikki olivat kahtena ensimmäisenä päivänä kiinni. Itse kuljetin tavarani käsimatkatavaroissa…

Tykkää

7. Rantaloma ja unohdin bikinit kotiin, uskomatonta! Onneksi kohteesta löytyi kauppoja ja kaveri olisi tarvittaessa lainannut omiaan kun oli useat matkassa 😅

8. Suomeksi on tullut kommentoitua muita ihmisiä ulkomailla, kun sitten onkin selvinnyt että kommentoinnin kohteena ollut puhuu myös suomea. 😂