Théoule-sur-Mer, Etelä-Ranska – Viehättävä retkikohde Rivieralla!

Ranskan Rivierasta on tullut minulle vähän vahingossa joka vuotinen matkakohde. Syynä on Westie on the Promenade -tanssileiri, joka järjestetään heinäkuussa Mandelieu-la-Napoulessa. Se on ehdottomasti yksi lempitanssileireistäni, sillä mikä voisi olla parempaa kuin lämpö, aurinko, hyvä ruoka, laadukas kuohuva ja tanssi samassa paketissa?

Hyppää bussiin ja koe Rivieran upeat rannat ja maisemat

Théoule-sur-Mer on viehättävä pieni kaupunki Ranskan Rivieralla Mandelieu-la-Napoulen vieressä. Kiinnitin siihen huomioni, kun istuin junassa ja juna meni kaupungin ohi.

Rivieralla toimii hyvin bussiyhteydet kylästä toiseen, ja pitempiä matkoja voi kulkea junalla. Taksit ovat kalliita, ja Über tai Bolt toimivat varsin epäluotettavasti. Paras on siis kulkea julkisella liikenteellä.

Toki Rivieralla on tarjolla myös paljon taksejakin tyyriimpiä kuljetuksia, kuten vene tai helikopteri. Kaikki riippuu siitä, paljonko on valmis lyömään rahaa tiskiin! Myös auton vuokraaminen on suosittua, ja se on varsin näppärä väline kulkea Rivieralla tai vaikka koko Etelä-Ranskassa kaupungista toiseen.

Aina kannattaa astua rohkeasti poluille ja portaille

Kaikkialla Rivieralla on kaunista. Théoule-sur-Merissä on erityisen kiva rantaviiva, joka on suosittu veneilijöiden ja snorklaajien keskuudessa. Alueella on myös patikointireittejä ja näköalapaikkoja. Yhdellle näistä patikointireiteistä päädyimme vahingossa, kun lähdimme kulkemaan rantaa pitkin.

On hyvin tyypillistä minulle, että matkoilla lähden suunnittelematta kävelemään jonnekin, missä näyttää kiinnostavalta tai kauniilta. Théole-sur-Merissa se tarkoitti, että ensin kävelimme rantabulevardia päätyyn asti. Loppupäässä vastaan tuli portaat (tai ehkä polku?), ja piti tehdä päätös, jatkaisimmeko eteenpäin. Jatkoimmehan me.

Tälläkin kertaa kannatti mennä fiiliksen mukaan.

Jos olisimme etukäteen tienneet, mihin päädymme, olisimme ottaneet mukaan sekä piknik-eväät että uima-asut. Matkan varrelta olisi nimittäin päässyt varsin rauhalliselle rannalle uimaan. Katsoimme vähän kateellisina rannalla olevia ihmisiä.

No mutta, seuraavalla kerralla sitten!

Kun olimme kerran reitille lähteneet, päätimme jatkaa ja kiivetä niin ylös kuin pääsimme. Ylhäältä oli pakko kävellä takaisin kylään ja etsiä jokin ruokaravintola.

Illallinen yllätti – eikä niin positiivisesti!

Ranskassa on etelä-eurooppalainen illallisaika, eli siellä syödään paljon myöhemmin kuin Suomessa. Tämä johti siihen, ettemme paneutuneet tarkemmin ravintoloihin, vaan menimme vain jonnekin.

Théole-sur-Merin keskustassa oli kyllä useita kivan näköisiä ravintoloita, joiden ohi kävelimme kaupunkiin tullessamme. Nyt kuitenkin astelimme sisään johonkin rannalla olleista ravintoloista.

Noin 30 sekuntia sen jälkeen, kun tuo yllä oleva ruoka-annos saapui pöytäämme, sen kimpussa oli useita ampiaisia. Olin tietenkin kauhuissani!

Tarjoilijamme saapui paikalle ja yritti lepytellä ampiaisia. Hän toi niille oman palan ilmakuivattua kinkkua. Se ei auttanut, vaan minun ateriani oli ampiaisten mielestä heidän omaa ateriaansa kiinnostavampi. Lopulta siirryimme toiseen pöytään. Sinne ampiaiset eivät meitä onneksi seuranneet.

Tämä oli ensimmäinen kerta, kun ampiaiset ovat olleet näin kiinnostuneita ateriastani. Kreikassa tosin kävi kerran niin, että kissa huusi vieressäni koko illallisen ajan. Tilaan selkeästi liian herkullisia ruokia.

Muista tarkistaa bussiaikataulut!

Tosiaan, Ranskan Rivieralla voi hyvin kulkea busseilla, ja niiden aikataulut kannattaa tarkistaa etukäteen. Me huomasimme illallisen jälkeen, että bussit eivät enää kulje takaisin Mandelieuhun.

Pähkäilimme siinä hetken, yritämmekö saada Überin vai lähdemmekö kävelemään. Lähdimme kävelemään, sillä mikä olisikaan jalkojen kannalta parempi idea tanssileirillä kuin ylimääräinen käveleminen?

Suunnilleen 5 kilometrin päästä olimme Mandelieussa, ja hyppäsimme paikallisbussiin. Eihän tuo pitkä matka ollut kävellä, mutta kun alla oli pieni yllättävä patikointi ja aika monia tanssituntia, niin jalat olisivat voineet päästä helpommallakin.

Maisemat olivat kävelymatkalla kauniit. Pidin muutenkin Théoule-sur-Merista kovasti. Se on paljon rauhallisempi kaupunki kuin Cannes tai varsinkaan Nizza.

Suosittelen tekemään päiväretken Théoule-sur-Meriin, mikäli olet Ranskan Rivieralla!

Published by

2 thoughts on “Théoule-sur-Mer, Etelä-Ranska – Viehättävä retkikohde Rivieralla!